Hoe bouw je je prijsstrategieën op?

Waar te beginnen met het structureren van prijsregels om verschillende behoeften te overwinnen en de impact op de winst te maximaliseren.

Picture of Jonas Laursen
Jonas Laursen
Follow us on social media

Prijsstrategieën

Laten we eerlijk zijn. De prijsniveaus veranderen aanzienlijk op de markt en het monitoren en reageren op alle artikelen is vermoeiend. Deze blog is bedoeld om je ideeën te geven over hoe je slimmer en effectiever kunt werken met het groeperen van de prijzen van je producten op de markt. De onderwerpen waar we naar gaan kijken zijn:

  • Algemene ideeën over het groeperen van assortiment in winstgevende prijsbepaling
  • Hoe je een hoge winstmarge kunt realiseren op extra winkelwagenitems
  • Hoe je strategieën in de loop van de tijd kunt onderhouden en ontwikkelen

Sommige van de onderstaande punten zullen ingewikkeld lijken als je niet al met verschillende dynamische prijsstrategieën werkt. Maar wees niet bang, want dat is precies het stadium waarin je makkelijk kunt scoren in je prijsbepaling.

Moeten prijsstrategieën alle producten omvatten?

Het kan zijn dat je meer merken hebt dan er in één minuut kunnen worden genoemd, en zelfs nog meer prijsuitzonderingen voor de producten binnen deze merken. Met een algemene strategie kunnen veel producten zowel concurrerend als winstgevend geprijsd zijn. Bij zo’n strategie houd je rekening met relevante concurrenten en een duurzame minimale productwinst.

Prijsstrategie

Er zijn vast ook producten in je assortiment waarvan om wat voor reden dan ook de prijs niet mag veranderen. Het kunnen nieuwe releases zijn die trending zijn of producten met een hoge schaarste. Producten die in sommige gevallen profiteren van een tijdelijke uitsluiting van dynamische prijsveranderingen. Je kunt voor sommige producten ook campagnes, verkooppunten of seizoensuitverkoop houden. In een prijs-tool is het groeperen van deze producten een prijsstrategie en heb je de mogelijkheid om prestaties te vergelijken.

 

Kies je gevechten

Op basis van de ervaring werkt het het beste om verschillende productsegmenten in andere strategieën op te delen. Je kunt binnen elk segment de belangrijkste concurrenten aanwijzen op basis van de perceptie van de consument van de vergelijkbare alternatieven.

Stel je voor dat de consument al geruime tijd overweegt een nieuwe lamp te kopen en het artikel uiteindelijk in de winkelwagen plaatst omdat jouw prijs de beste op de markt was. Het hanteren van dezelfde prijsstrategie voor de aanvullende aankoop van bijvoorbeeld gloeilampen zou niet de meest voordelige prijsstrategie zijn.

Waar je het prijsniveau zou kunnen instellen op een reguliere winstmarge voor de lamp, kun je waarschijnlijk een hoge marge realiseren voor aanvullende artikelen die fungeren als laatste aankoop en niet als eerste aankoop.

Winstmarge

Controleer je strategie-opzet

Het marktbeeld van nu ziet er waarschijnlijk anders uit dan dat van volgende maand. Enkele vragen die je jezelf kunt stellen om er zeker van te zijn dat je de juiste prijsinstellingen hebt, zijn:

  • Hoeveel producten worden zo scherp afgeprijsd dat ze de minimummarge bereiken?
  • Welke producten heb ik nodig om de marge te verlagen om meer verkopen te krijgen? 
  • Wat is mijn gemiddelde marge?

    Dit geeft je een idee van wat je opnieuw moet bevoorraden en tegen welke kosten, prijs en margedrempel je liever op sommige merken gokt.

Kortom:

Door een structuur voor je prijzen te maken, probeer je relevant te zijn met het grootste deel van je assortiment en maak je de weg vrij voor groei. De volgende stap is ambitieus zijn en geavanceerde strategieën ontwikkelen voor producten waarvan je denkt dat ze beter kunnen presteren. Wij van PriceShape kunnen je hierbij helpen. Wil je meer weten? Kijk dan hier.

 

Jonas Laurens

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwsbrief van PriceShape E-mail

Je kunt veel leuke content en updates verwachten in onze nieuwsbrief, zoals gratis webinars en blogs. We streven ernaar onze kennis te delen en mensen te informeren over prijzen en trends in de wereld van e-commerce.