Kunnen gegevens over prijsstelling de sleutel tot succes zijn met geautomatiseerde e-mailmarketing?  

Ontdek hoe gegevens over prijsstelling ook waarde kunnen creëren in je geautomatiseerde e-mailmarketing. 

Picture of Nikolaj Lauridsen
Nikolaj Lauridsen
Follow us on social media

 

Prijsstellingsgegevens

Wat hebben prijsstellingsgegevens en e-mailmarketing met elkaar te maken? In deze blogpost verbinden we de twee dingen en leggen we uit hoe prijsstellingsgegevens van cruciaal belang kunnen zijn voor het schrijven van relevante, pakkende en verkopende e-mails om concurrerend te blijven.

 

We gaan het volgende doornemen: 

  • Wat hebben prijsstellingsgegevens te maken met e-mailmarketing 
  • Voorbeelden van trigger-e-mails 
  • Hoe je de juiste producten vindt waarop je je kunt concentreren 
  • Vind de producten met de grootste winst
  • Prestatie

De loyaliteit van klanten verschuift naar waar de prijs en service goed zijn, waardoor het essentieel is om altijd goed voor de dag te komen bij je klanten. Er zijn verschillende manieren om via e-mail te communiceren: handmatig geactiveerde e-mails, massatargeting, geautomatiseerde e-mailstromen en persoonlijke e-mails.

Historisch gezien werden al deze dingen handmatig gedaan, waarbij de nadruk lag op massatargeting in plaats van personalisatie. Tegenwoordig gebruiken de meeste bedrijven een CRM-systeem om hen te helpen geautomatiseerde e-mailstromen te creëren om de juiste boodschap aan de juiste klant te bezorgen. Met de introductie van geautomatiseerde marketingstromen zijn veel taken geavanceerder geworden op het gebied van personalisatie en het aanbieden van gespecialiseerde aanbiedingen/campagnes. 

Wat hebben prijsstellingsgegevens te maken met marketing-e-mails? 

Klanten ontvangen dagelijks eindeloze e-mails van verschillende bedrijven, wat betekent dat alleen belangrijke en relevante e-mails worden geopend en gelezen. Hoe meer gepersonaliseerde en relevante gegevens in deze e-mails worden weergegeven, hoe beter. 


Het eerste voorbeeld van een relevante trigger-e-mail: 
Je klant heeft zijn online winkelwagentje met drie relevante producten verlaten. Je wil deze klant een bericht sturen om hem aan deze producten te herinneren, zodat hij het koopproces kan beëindigen. Je mailt ze de drie producten die nog in het winkelwagentje zitten en vertelt ze dat je ze tegen de beste marktprijs verkoopt. Bovendien kun je soortgelijke aanbiedingen toevoegen waarvan je denkt dat de klant daarin geïnteresseerd zou kunnen zijn om extra aankopen te doen. Door al deze relevante informatie samen te voegen , voelt de ontvanger van het bericht zich speciaal, waardoor de kans groter is dat hij teruggaat en koopt wat hij in het winkelwagentje heeft achtergelaten.

De informatie over wat er nog in het winkelwagentje zit en relevante aanbiedingen kan worden gehaald uit relevante prijsstellingsgegevens ; gegevens die van PriceShape kunnen worden ontvangen over marktinzichten en hoe je prijspositie in de markt staat. 

winkelwagen


Het tweede voorbeeld van een relevante trigger-e-mail:
Een ander voorbeeld is het sturen van een gepersonaliseerde aanbieding op basis van de bestelgeschiedenis van de klant. Je klant heeft eerder een huidverzorgingsproduct gekocht waarvan je weet dat het een gemiddelde levensduur van 3 maanden heeft. 11 weken nadat de klant de producten heeft gekocht, verstuur je via een geautomatiseerde e-mail een e-mail met een aanbieding van hetzelfde product. Deze e-mail zal het product weer onder hun aandacht brengen en hen waarschijnlijk helpen overtuigen het product opnieuw te kopen. 

Mogelijk doe je al het bovenstaande al en maak je gebruik van andere softwarepartners. Dan volgt de volgende vraag: Hoe en op welke schaal kan PriceShape je helpen bepalen welke producten je in deze geautomatiseerde stromen moet opnemen, en waarom zouden deze je bedrijf ten goede komen? 

Focus op de juiste producten

In PriceShape hebben we zogenaamde leveranciersgroeperingen; hierdoor kun je producten identificeren waarbij je de enige aanwezige detailhandelaar bent, op basis van jouw definitie van belangrijke concurrenten. Deze functie maakt het voor jou mogelijk om te identificeren waar je een exclusief assortiment hebt en je je dus mogelijk kunt onderscheiden in de markt.  Met deze gegevens kunnen specifieke producten op maat worden gemaakt voor een specifieke marketingcampagne.  

Als het gaat om retentie, loyaliteit en het ervoor zorgen dat klanten voor jou kiezen in plaats van voor de concurrentie, is 'exclusiviteit' een van de belangrijkste modewoorden. Als je unieke items aan de klanten kunt aanbieden, ben je de concurrentie een stap voor. 

Exclusieve producten

Waar is onze winst het grootst?


Als je kostprijzen in PriceShape zijn opgenomen, kun je op basis hiervan je margegroepen definiëren.  Door te kijken naar je winst en waar deze zich op een acceptabel niveau bevindt, geven wij je de mogelijkheid exclusieve producten te identificeren met een hoge marge en waar je de laagste prijs in de markt hebt. 

Al deze datapunten kunnen worden aangepast en gespecialiseerd voor jouw behoeften, of het nu gaat om nieuwsbrieven, een betere plaatsing van de producten op je site of andere geautomatiseerde marketingstromen.

Hemelhoge marge

Prestaties als parameter

Het bijhouden van welk product wordt verkocht en het toevoegen van views aan het winkelwagentje brengt veel waarde met zich mee als je binnen PriceShape werkt, zowel wat betreft het opzetten van dynamische strategieën als het gebruik ervan in je marketinginspanningen. 

Of je prestatiegegevens nu rechtstreeks met PriceShape zijn geïntegreerd of via je backend worden geëxtraheerd en geanalyseerd, de inzichten kunnen je helpen bij het specificeren van welk assortiment je je wil richten. 

Producten die vaak aan een winkelwagentje worden toegevoegd, geven bijvoorbeeld inzicht waar je goede aanbiedingen hebt en welke producten het populairst zijn. Informatie die ook gebruikt moet worden in je productaanbiedingen en nieuwsbrieven. 

Populaire producten

Geïnteresseerd?

Als je meer wil weten over hoe prijsgegevens je bedrijf ten goede kunnen komen en hoe je datagestuurde e-mailmarketing kunt realiseren, boek dan hier een afspraak met een van onze productspecialisten. 

 

nila card-1

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwsbrief van PriceShape E-mail

Je kunt veel leuke content en updates verwachten in onze nieuwsbrief, zoals gratis webinars en blogs. We streven ernaar onze kennis te delen en mensen te informeren over prijzen en trends in de wereld van e-commerce.