Hoe Tjarry zijn inkomsten zes keer verhoogde in slechts vier maanden tijd

Lees onze casestudy van een bedrijf dat zijn inkomsten verzesvoudigde sinds ze PriceShape begonnen te gebruiken.

Picture of PriceShape
PriceShape
Follow us on social media

 

Over Tjarry

Tjarry is een Deense sociaal-economische webshop die interieurproducten en meubels verkoopt van bekende designmerken.

Maandelijks steunt Tjarry goede doelen, waarbij zij 5% van hun omzet doneren aan goede doelen als Het KinderKankerfonds, KidsAid en anderen.

Hoewel Tjarry een relatief nieuwe e-commerce winkel is, bieden ze tegenwoordig bijna 1.200 producten aan, verdeeld over ongeveer 20 merken.

  • 6x meer inkomsten
  • 3x rendement op advertentieuitgaven
  • +230 concurrenten
  • Verdubbelde advertentie-uitgaven
  •  

Effectieve & eenvoudige oplossing

De eCommerce winkel beschikt over een klein team van 2-3 marketingmedewerkers die alle marketing- en inkoopactiviteiten coördineren. Omdat het voor het team vaak een uitdaging was om de nodige tijd te vinden om aan de optimalisatie en verkoop van e-commerce te werken, was een prijsbepalingstool die gemakkelijk onder de knie te krijgen was en met uitgebreide onboarding essentieel.

 

Resultaten

Met een overzicht van alle productprijzen in PriceShape kan Tjarry de gewenste winstmarges op hun producten garanderen en nu effectieve, korte campagnes opzetten waarbij ze de goedkoopste op de markt zijn – zonder té goedkoop te zijn.

Op basis van inzichten in meer dan 230 concurrenten kunnen ze nu dynamische prijsstrategieën creëren in plaats van te proberen de vraag op wekelijkse basis te stimuleren met promoties, kortingscodes, etc.

Dit zorgde voor aanzienlijke verbeteringen op het bedrijfsresultaat, waarbij Tjarry zijn inkomsten  6x verhoogde binnen een periode van 4 maanden.

Increase-in-Tjarrys-earnings-1-1Toen Tjarry PriceShape ging gebruiken om concurrenten te monitoren leverde dit ook meetbare resultaten op de ROAS (“Return on Ad Spend” of “Rendement op advertentie-uitgaven”) van Tjarry, die met meer dan 3x werd vergroot. In het verleden waren ze voorzichtig met te veel uitgeven aan advertenties, omdat ze niet zeker waren van het rendement. Een maand later konden ze duidelijk zien dat ze competitiever werden en kregen ze het nodige inzicht om meer aan advertenties te kunnen besteden. Het resultaat was dat ze voldoende zelfvertrouwen hadden om hun advertentie-uitgaven aan Google Ads binnen zes maanden te kunnen verdubbelen.

Tegenwoordig zijn veel voorheen handmatige marketingactiviteiten geautomatiseerd, waardoor talloze uren tijd worden bespaard. Hierdoor kon Tjarry deze tijd ergens anders aan besteden en zijn ze nu in staat om elke maand twee tot drie nieuwe merken toe te voegen en het bedrijf verder te helpen.

 

Hoe Tjarry begon:

  1. Tjarry stuurde ons hun productfeed
  2. PriceShape importeerde productgegevens en maakt een account aan
  3. Onboarding van Tjarry
  4. Nieuwe inzichten over concurrenten
  5. Tjarry creëerde prijsstrategieën

De uitdaging

“Onze situatie vóór PriceShape was behoorlijk onbeheersbaar omdat we een klein team zijn, dus een handmatig proces hebben om de markt te monitoren en de tijd die dit zou kosten, konden we ons gewoon niet veroorloven. Bovendien kunnen we nu, in plaats van onnodig goedkope marketingcampagnes creëren, dynamische campagnes creëren op basis van de winst van onze producten en een specifieke periode.”

Door te beginnen met het maken van algemene strategieën voor één merk heeft Tjarry in de loop van de tijd de strategieën opgedeeld, zodat ze verschillende prijsstrategieën hebben voor merken die passen bij het producttype of de productreeks.

Als vrij nieuwe e-commerce hadden ze een brandend verlangen om de Deense interieurmarkt nog beter te leren kennen en dichter bij hun concurrenten te komen staan.

 

De oplossing

Met een oplossing die niet tijdrovend of omslachtig in gebruik is, bijvoorbeeld door prijzen te controleren en concurrenten op een eenvoudige manier te monitoren, kan Tjarry uitvoerbare plannen maken voor hun marketing en uitbreiding.

In plaats van alleen goedkope campagnes te maken, kunnen ze nu dynamische campagnes maken op basis van de winst van hun producten en voor een bepaalde periode.

Ook kunnen ze hun prijsstrategieën voor de lange termijn voortdurend ontwikkelen en de inzichten die ze via PriceShape verkrijgen gebruiken om meer datagestuurde beslissingen te nemen.

“We gebruiken het op analytische wijze om snel de markt te betreden als we over een nieuw merk onderhandelen. Strategisch gezien gebruiken onze kopers het ook om te zien in welke niches in de markt voor onze bestaande merken we met voordeel meer zouden kunnen inkopen.”

 

Hoe was het onboarding-proces?

“Fantastisch, ik kon niet beter wensen. Goede stevige intro, zonder dat het te veel wordt. En de klantsuccesmanagers reageren binnen een paar minuten op eventuele vragen via de chat.”

malte-150x150
Malte Bolvig – Digitale marketingmanager
Tjarry by Odendo

Tjarry-1

 

Hoe ziet de toekomst eruit voor Tjarry?

Het is duidelijk dat Tjarry grote voordelen heeft behaald door het gebruik van software voor het monitoren van concurrenten en dynamische prijsstelling. PriceShape is niet zomaar een hulpmiddel om toe te voegen aan hun martech-toolbox, maar is van onschatbare waarde gebleken voor Tjarry om hun e-commercestrategie revolutionair te vernieuwen.

Zoals alle e-commercebedrijven heeft Tjarry de ambitie om te blijven groeien door nieuwe producten aan hun assortiment toe te voegen. Hiervoor moeten ze kunnen concurreren in hun zeer competitieve e-commercesegment. Met regelmatige en bruikbare marktinzichten is het nu mogelijk voor Tjarry om op data te vertrouwen en de concurrentie een stap voor te blijven.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwsbrief van PriceShape E-mail

Je kunt veel leuke content en updates verwachten in onze nieuwsbrief, zoals gratis webinars en blogs. We streven ernaar onze kennis te delen en mensen te informeren over prijzen en trends in de wereld van e-commerce.