GA4 - Een integratie met je analyses kan je veel voordeel bieden

Universal Analytics wordt gesloten en welke gevolgen heeft dit voor u?

,
Picture of Sarah Fogtmand
Sarah Fogtmand
Follow us on social media

Google Analytics 4

Universal Analytics is een versie van Google Analytics die voor 2020 veel werd gebruikt en die op 1 juli 2023 wordt afgesloten. Het meet je websiteverkeer en genereert rapporten door gegevens te verzamelen via een klein codefragment dat aan je website wordt toegevoegd. Om je websiteverkeer te blijven meten en toegang te krijgen tot actuele informatie, moet je migreren naar de nieuwste versie van Google Analytics, genaamd Google Analytics 4 (GA4).

Als je geen actie onderneemt, wordt de nieuwe GA4 automatisch overgezet en voor je aangemaakt, waarbij je Universal Analytics-configuraties worden gekopieerd. Ik wil er echter op wijzen dat niet al je configuraties in Universal Analytics een directe tegenhanger hebben in GA4. Dit kan resulteren in onvolledige instellingen in je nieuwe GA4-property.

Google Analytics 4

Koppelt GA4 aan PriceShape

Maar waarom is het nieuwe Google Analytics belangrijk voor je bedrijf? 

Het volgen van de prestaties van je product is essentieel als je voorop wil blijven lopen in een concurrerende markt. Je moet weten wat de conversie is van je producten en wanneer ze worden verkocht. Deze informatie verzamelen en gebruiken kan je helpen je marketing- en prijsstrategieën te optimaliseren. Met de verzamelde gegevens uit GA4 worden je prijsstrategieën specifieker, waardoor het gemakkelijker wordt om de juiste prijsstrategieën voor je producten in te stellen.

Met het PriceShape Pro-pakket kan GA4 worden gekoppeld aan je PriceShape tool. Dankzij deze integratie kun je dynamische groeperingen gebruiken op basis van je prestatiegegevens uit GA4. Bovendien kun je eenvoudig je mandopeners en producten met hoge prestaties vinden en deze combineren met inzichten uit de markt. 

De integratie maakt het voor ons ook mogelijk om de prestaties van je product op één productniveau te volgen en dit te combineren met de prijs van je concurrent. Hiermee kun je je prijspositie, prestaties en brutowinst op productniveau bekijken. 

Als deze verschillende kenmerken beschikbaar zijn, kunnen we producten met hoge conversies en hoge marges identificeren en deze verstandiger positioneren, bijvoorbeeld in metacampagnes, door ze op te nemen in een aanvullende feed naar bijvoorbeeld Facebook of terug naar Google Shopping. Daarnaast stelt de informatie van GA4 ons ook in staat om traaglopende producten te identificeren of je voorraadwaarden op een stabiel tempo veilig te stellen door beschikbare weken te berekenen die kunnen worden gebruikt in je prijsstrategieën.

 

Gunstig voor je bedrijf

We bieden je de mogelijkheid geavanceerder te werken met je prijsstrategieën door dynamische groeperingen en prestatiegegevens op te nemen. 

Ook bieden wij inzichten die gebruikt kunnen worden voor je marketingcampagnes. Er worden gegevens verstrekt over ‘A’-producten met een hoge conversie, waardoor je marketingteam gemakkelijk kan zien welke campagnes de moeite waard zijn om op in te zetten. Dit maakt het makkelijker om het marketingbudget toe te wijzen en bespaart bovendien tijd voor je personeel. 

Ten slotte laten we je dieper in de gegevens van je concurrenten duiken met het Domeinoverzicht. Hier geven we je een uitgebreid overzicht van de gegevens van je concurrenten, waar zij prijsleiders zijn, hoe hun prijzen zijn vergeleken met die van jou, en historische gegevens over indexen.  

Google Analytics 4

Dus hoe migreer je je Universal Analytics-property naar GA4? 

Volg deze stappen om de migratie te starten (met behulp van een browser, niet via de mobiele Analytics-app). Je moet toegang tot de rol Editor hebben voor het account. Het wordt aanbevolen om de migratie in één sessie te voltooien, en de meeste gebruikers voltooien deze binnen 15 minuten met behulp van de GA4-configuratieassistent:

  1. Meld je aan bij Google Analytics.
  2.  Klik op Instellingen Beheerder (linksonder) in Google Analytics.
  3.  Zorg ervoor dat in de kolom Account het gewenste account is geselecteerd (als je slechts één Google Analytics-account hebt, wordt dit automatisch geselecteerd).
  4. Selecteer in de kolom Property de Universal Analytics-property die momenteel gegevens verzamelt voor je website.
  5.  Klik in de kolom Eigenschap op GA4 Setup Assistant, de eerste beschikbare optie.
  6. Klik op 'Aan de slag' onder 'Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken'.
  7. Als je meer hulp nodig hebt bij de keuzes van de GA4-configuratieassistent, raadpleeg je de gedetailleerde instructies in de handleiding 'Een Google Analytics 4-property toevoegen'.

Volg de instructies van de GA4-installatieassistent. Na voltooiing zie je een bevestigingsbericht met de mededeling: 'Je hebt je property's succesvol gekoppeld.' Wanneer de installatie is voltooid, krijg je een nieuwe property-ID. Deze ID heb je nodig om de integratie met PriceShape in te stellen.

Alle informatie kan worden gebruikt in je prijsstrategieën, zodat je gedurfder kunt handelen met producten waar het er toe doet.

De voordelen van integratie met GA4 zijn echte gamechangers. Om van deze integratie te profiteren, kun je contact opnemen met je klantsuccesmanager of hier een gratis testaccount aanvragen.

 

Sarah Fogtmand

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwsbrief van PriceShape E-mail

Je kunt veel leuke content en updates verwachten in onze nieuwsbrief, zoals gratis webinars en blogs. We streven ernaar onze kennis te delen en mensen te informeren over prijzen en trends in de wereld van e-commerce.