Hoe merken data kunnen gebruiken om hun assortiment uit te breiden en te beheersen

Deze blog bespreekt het veranderende landschap van de e-commercemarkten na COVID-19 en hoe bedrijven concurrerend kunnen blijven door gebruik te maken van gegevens van concurrenten.

Picture of Thomas Mouritsen
Thomas Mouritsen
Follow us on social media

Hoe merken data gebruiken

 

Het veranderende landschap van de e-commercemarkten na COVID-19

Na COVID-19 kunnen we met zekerheid zeggen dat de e-commercemarkten zijn veranderd. De verwachting is dat e-commerce ook in de toekomst een groter aandeel in de detailhandelsverkopen zal blijven hebben. Toch hebben veel e-commerce winkels het ook moeilijk, omdat de online markt extreem competitief is vanwege het huidige consumentengedrag. Daarom is het belangrijker dan ooit dat je als merk beschikt over het juiste productaanbod tegen de juiste prijs en over de juiste resellers om deze te promoten. 

Of je nou van plan bent uit te breiden naar nieuwe markten, je resellernetwerk in je huidige markt(en) uit te breiden of je productportfolio uit te breiden om je doelen te bereiken - ik zal proberen uit te leggen hoe je weloverwogen beslissingen kunt nemen op basis van marktgegevens.

 

Hoe merken data gebruiken

 

Data over concurrenten gebruiken om je productaanbod te verbeteren

Weten hoe je concurrenten werken en welke van hun producten populair zijn, kan je waardevolle inzichten in de markt opleveren, omdat het je kan helpen potentiële gaten in de markt en kansen in kaart te brengen voor je productaanbod.

Stel: je bent een merk dat interieurproducten produceert en je wil je assortiment uitbreiden. Het assortiment van je concurrenten kennen is belangrijk omdat je zo potentiële gaten in de markt kunt identificeren waar er mogelijkheden voor jou zijn om je productaanbod onderscheidend te maken en een concurrentievoordeel te behalen. Bovendien kan het kennen van de prijzen van je concurrenten voor vergelijkbare producten je helpen bij het bepalen van de juiste prijs voor je aanbod. 

In plaats van de belangrijke producten handmatig te monitoren, raad ik je aan de dataverzameling te automatiseren. Terwijl software de informatie verzamelt die je nodig hebt over prijzen, kun je tijd besteden aan het onderzoeken van de kwaliteit van de producten, zodat je achteraf gemakkelijker de prijs-kwaliteitverhouding kunt vergelijken.

Deze analyse kan tot de conclusie leiden dat je de juiste producten in je assortiment hebt, maar dat deze te goedkoop of te duur geprijsd zijn in vergelijking met de rest van de markt. Het kan echter ook blijken dat je één of meerdere producten in je assortiment mist om aan de wensen van je klanten te kunnen voldoen. In dat geval kun je de gegevens gebruiken om vast te stellen welke producten je moet ontwikkelen en welke kwaliteit en prijs deze moeten hebben om aan de eisen van de consument te voldoen. 

 

De netwerken van concurrerende resellers begrijpen om je bereik uit te breiden

Dezelfde logica kan worden toegepast als je je reseller-netwerk wil vergroten of wil uitbreiden naar nieuwe markten. Je reseller-netwerk uitbreiden is een essentieel onderdeel van de groei van je bedrijf, omdat je nieuwe klanten kunt bereiken, de omzet kunt verhogen en een betere merkbekendheid kunt opbouwen. De juiste resellers vinden kan echter een uitdagende taak zijn, omdat deze goed bij je strategie moeten passen. Door een selectie van de producten van je concurrenten of juist hun hele assortiment te monitoren, kan je inzicht krijgen in hun reseller-netwerk. Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken als een lead-lijst met potentiële nieuwe partners voor je verkoopafdeling, zowel in bestaande als nieuwe potentiële markten.

Hoe merken data gebruiken


Het reseller-netwerk van je concurrenten kennen en weten hoe ze hun producten prijzen, kan je helpen bepalen hoe goed de reseller binnen jouw strategie past. Zo voorkom je dat je uiteindelijk afspraken maakt met retailers die de waarde van jouw merk omlaag zullen brengen. Dit kan vooral waardevol zijn als je nieuwe markten op gaat, waar je meestal minder inzicht hebt in wie marktleiders zijn, wie je moet vermijden, etc. 

 

World

Als je naar meer markten wil uitbreiden, kan het verzamelen van gegevens over de producten van je concurrenten in de markten waarin je geïnteresseerd bent, je ook helpen bepalen welke markt voor jou het meest winstgevend is om als eerste te betreden. 

 

Gebruik maken van PriceShape-software voor waardevolle marktinzichten

Kortom: het assortiment van je concurrenten kennen kan waardevolle informatie opleveren die je kan helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen over je eigen productontwikkeling, omdat dit je potentiële kansen op de markt kan bieden. Verder kan het je helpen bepalen of je huidige producten concurrerend geprijsd zijn in vergelijking met die van je concurrenten.

Als je je reseller-netwerk wil vergroten of wil uitbreiden naar nieuwe markten, kan de retailrelaties van je concurrenten begrijpen je helpen je eigen verkoop- en marketinginspanningen te onderbouwen en je in staat te stellen je middelen op de juiste manier te richten.


Gelukkig hebben wij bij PriceShape software die je deze inzichten kan bieden.
Als je meer wil weten over hoe wij je kunnen helpen, neem dan gerust contact met ons op of meld je hier aan voor een gratis demo en proefperiode.

 

Thomas

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de nieuwsbrief van PriceShape E-mail

Je kunt veel leuke content en updates verwachten in onze nieuwsbrief, zoals gratis webinars en blogs. We streven ernaar onze kennis te delen en mensen te informeren over prijzen en trends in de wereld van e-commerce.