De voordelen van een assortimentsfeed opstellen
Ontdek hoe je eenvoudig data kunt inzetten om te bepalen welke producten prioriteit krijgen in jouw assortiment.
In een concurrerende markt is relevant blijven cruciaal. Het is belangrijk om altijd zicht te hebben op jouw concurrenten, hun prijzen, en hoeveel leveranciers jouw producten momenteel aanbieden. Dankzij deze data kun je relevant blijven en het risico verkleinen op voorraad die slecht loopt, niet winstgevend is, of interesse van consumenten heeft verloren.
Met deze inzichten kun je weloverwogen beslissingen nemen om je assortiment te optimaliseren door te kijken naar productprestaties. Deze inzichten geven je duidelijkheid over waar je focus zou moeten liggen en welke producten eventueel uit je assortiment kunnen verdwijnen.
Deze functionaliteiten vind je terug in je primaire feed in PriceShape. In deze blogpost verkennen we de nieuwe mogelijkheden van een assortimentsfeed en tonen we hoe deze je helpt op de juiste producten te focussen.
Nieuwe Assortimentsfeed
Nieuwe producten in je inventaris opnemen kan een uitdaging zijn. Sommige producten zijn mogelijk uiterst relevant, maar ondervinden te veel concurrentie. Bovendien kunnen de nieuwste producten die je wilt introduceren aanzienlijk lager geprijsd zijn dan verwacht, wat het moeilijk maakt om deze prijzen te evenaren vanwege de eerder afgesproken inkoopprijs met de leverancier. Door een assortimentsfeed te creëren, maak je datagedreven keuzes over welke producten prioriteit verdienen. Je kunt bijvoorbeeld:
- de gaten en kansen in de markt eerder dan je concurrenten ontdekken.
- je een concurrentievoordeel verschaffen nog voordat je beslist een product te introduceren.
- je helpen bij het onderhandelen van inkoopprijzen en -beslissingen.
Dode voorraad identificeren.
Onverkochte voorraad die dode voorraad wordt, leidt vaak tot veel afgeprijsde outletverkopen. Dode voorraad neemt waardevolle opslagruimte in beslag en schaad je winst. Met PriceShape kun je automatisch langzaam verkopende producten identificeren om vroegtijdige actie te ondernemen.
Private Label feed
Bij private label producten heb je waarschijnlijk een prijsniveau vastgesteld toen deze voor het eerst werden geïntroduceerd. Sindsdien is er misschien nauwelijks aandacht geweest voor deze prijs. Door deze producten in PriceShape te zetten en vergelijkbare producten te vinden, zorg je ervoor dat je private label assortiment altijd concurrerend geprijsd is.
Gerelateerde functie PriceShape-platform: Marketing optimalisatie
Hierdoor krijg je voordelen zoals:
- De prijs van een belangrijk assortiment op de voet volgen
- Inspelen op marktschommelingen - dynamische prijzen
- Consumentenperceptie van je producten
- Verbetering van winstgevendheid
Wil je dieper inzicht krijgen in je producten en hoe je ze kunt optimaliseren op basis van data, neem dan contact op met je Klantsuccesmanager voor meer informatie en start met een nieuwe assortimentsfeed. Ben je nog geen klant? Plan dan nu een gesprek met een van onze productspecialisten en ontdek hoe prijsgegevens jouw bedrijf kunnen versterken.