Hoe de succesdriehoek jouw prijsstrategieën kan verbeteren

De succesdriehoek verbindt drie essentiële datapunten, zodat je succesvol aan de slag kunt met het ontwikkelen van prijsstrategieën voor jouw producten.

Picture of Nikolaj Lauridsen
Nikolaj Lauridsen
Follow us on social media

Sales and pricing data

Voor de meest succesvolle prijsstrategieën voor producten, moet je rekening houden met verschillende aspecten. We hebben een blogpost geschreven over "Welke commerciële perspectieven moeten we overwegen bij het plannen van prijsstrategieën? " Door deze vragen te beantwoorden, kun je werken aan je productassortiment in PriceShape en verkrijg je een geavanceerd en onmisbaar inzicht in je concurrentielandschap en prijsposities in de markt.

Deze blogpost richt zich op hoe we dieper kunnen duiken in andere gegevensbronnen die nuttig en belangrijk zijn om te bestuderen, zodat je optimaal kunt profiteren van het PriceShape-platform. We richten ons op de "succesdriehoek," die bestaat uit prestatie-, voorraad- en concurrentiegegevens.

triangle of data

Voorraadgegevens

Voorraadgegevens zoals voorraadstatus, hoeveelheid en locatie zijn essentiële elementen om op te nemen in je primaire feed*, omdat deze kunnen helpen een betere structuur te creëren in de prijsstrategieën, bij onze assortimentscontrole, en bij het benutten van de aanvullende gegevens.

Kenmerken zoals productstatus, levenscyclus en andere essentiële parameters die hieronder worden vermeld, worden vaak over het hoofd gezien. Het is cruciaal om deze specifieke gegevens op te nemen, omdat ze je kunnen helpen een betere en meer voordelige strategie te ontwikkelen. Bovendien kan het je helpen als bewaker van je assortiment, zodat je beslissingen kunt nemen met je voorraad in focus.


Relevante attributen kunnen zijn:

  • Voorraadstatus / Voorraadhoeveelheid
  • Magazijnlocatie / Dropshipping
  • Productlevenscyclus / Productstatus

*Als je voorraadgegevens uit een andere bron dan je CMS-systeem met je primaire feed komen, kunnen we deze bron als subfeed toevoegen. Vraag je Klantsuccesmanager om meer informatie.

Inventory data

Prestatiegegevens

Het integreren van je prestatiegegevens is een ander belangrijk onderdeel van de succesdriehoek, waarmee je de prestaties van je producten kunt volgen. Dit stelt je in staat om te begrijpen welke producten het best verkopen, welke een hogere conversie hebben dan andere en welke producten veel bezoekers trekken zonder tot verkoop te leiden. Met andere woorden, deze gegevens kunnen worden gebruikt om onze strategieën en assortimentsanalyse veel prestatiegerichter te maken.


We hebben de velden opgesomd die binnen PriceShape kunnen worden gevolgd:

Bekeken pagina: Het aantal paginaweergaven
Product toegevoegd aan winkelwagentje: Het aantal keren dat een product aan de winkelwagen is toegevoegd
Verkocht product: Het aantal verkochte producten
Unieke productverkopen: Het aantal keer dat een product is verkocht

Hoe je verkoopgegevens kunt integreren (PriceShape Platform helpcenter). Alleen klanten hebben toegang tot OBS.

Concurrentiegegevens

Concurrentiegegevens maken deel uit van de driehoek van succes, maar het is niet iets dat je op het platform inclusief moet maken. Wij geven je een volledig marktoverzicht van de prijzen van je concurrenten en de marktsituatie. Dit vormt de basis voor het opzetten van de juiste prijsstrategie.

Optimale data & de succesdriehoek

Wanneer de gegevensbronnen binnen de succesdriehoek zijn geïmplementeerd in PriceShape, werk je op een nog beter geïnformeerde basis en neem je valide beslissingen.

Stel je voor: producten met lage verkoopcijfers, hoge voorraad en een eindige levenscyclus krijgen het label "Slow Mover" en een daarop aangepaste strategie in PriceShape. Dit helpt ervoor te zorgen dat je niet met onverkoopbare voorraad blijft zitten door te hoge prijzen of een afnemende vraag. De situatie kan ook anders zijn: je vindt een product dat een bestseller met een hoge winstmarge is, en je merkt dat je de enige reseller op de markt bent. Voor dit product kun je de prijs verhogen en je winst optimaliseren.

Competitor data

Kortom

door de drie databronnen binnen de succesdriehoek te combineren, kun je je strategieën succesvol opzetten en je assortiment analyseren. Hoe meer gegevens je in het platform integreert, hoe beter de gegevens zijn die we kunnen teruggeven.

Neem contact op met je Klantsuccesmanager voor meer informatie en inspiratie, of boek een afspraak met een van onze productspecialisten om onze functies gratis uit te proberen.

nila card-1