Hoe kan dynamische prijsbepaling jouw sales tijdens Black Week optimaliseren?

Black Week staat voor de deur, een van de spannendste evenementen van het jaar, gekenmerkt door ongelooflijke kortingen en hogere consumentenuitgaven.

Picture of Thomas Mouritsen
Thomas Mouritsen
Follow us on social media

 

Hoe kan dynamische prijsbepaling jouw sales tijdens Black Week optimaliseren?

In onze eerdere blogpost: “Hebben jullie de juiste artikelen op voorraad voor Black Friday 2023? hadden we het over het op voorraad brengen van de juiste producten voor Black Friday. Voor de meeste online retailers is het vermogen om op te vallen en het maximale uit dit evenement te halen cruciaal voor het jaarresultaat. Je bent waarschijnlijk al klaar met het plannen van je Black Week-strategie. Ik zal het echter hebben over de meest efficiënte strategie, mits deze op de juiste wijze wordt toegepast: Dynamische prijsbepaling en de voordelen ervan.

 

Wat is dynamische prijsbepaling?

Voor degenen die niet bekend zijn met de term: dynamische prijsbepaling is een strategie waarmee detailhandelaren hun productprijzen kunnen aanpassen als reactie op verschillende factoren, zoals de vraag, prijzen van concurrenten, voorraadniveaus, etc. Deze flexibele prijsbenadering helpt jou als bedrijf de goede plek voor je prijzen te vinden om de omzet en winst te maximaliseren zonder deze voortdurend handmatig aan te passen. Je kunt meer over dit onderwerp lezen in onze blogpost, "Dynamische prijsbepaling in de detailhandel: zaken waar je rekening mee moet houden." 

 

Waarom moeten online retailers dynamische prijsbepaling gebruiken tijdens Black Week?

Tijdens Black Week concurreren retailers hevig om de aandacht van het winkelend publiek. Terwijl de vraag naar producten tijdens deze winkelkoorts naar ongekende niveaus stijgt, wordt het vinden van de juiste balans tussen winstgevendheid en concurrentievermogen op het gebied van prijsbepaling een zware uitdaging. Black Week-shoppers zijn bijzonder prijsgevoelig en besteden graag maar liefst twee uur aan het zoeken naar de beste deals en kortingen; Je moet dus innovatief zijn als je wilt dat de consument voor jouw producten kiest.

 

Wat zijn de voordelen van dynamische prijsbepaling tijdens de Black Week?

Over het algemeen biedt dynamische prijsbepaling veel voordelen voor detailhandelaren, vooral tijdens Black Week. Wanneer de vraag naar het hoogste niveau van het jaar stijgt, is het belangrijk om op ieder moment de juiste prijs te hanteren. Met dynamische prijzen kun je snel reageren op prijswijzigingen van concurrenten. Als een concurrent een prijs verlaagt, kan de tool deze evenaren of overtreffen, zodat je concurrerend blijft op belangrijke producten.

Dynamisch prijsbepaling
Beheer je prijsstrategieën zo optimaal mogelijk
Er zijn veel hulpmiddelen die je bij deze specifieke taak kunnen helpen. Hiertoe behoort ook PriceShape. Het is niet alleen een prijsbepalingstool die je automatisch kan helpen je prijzen te wijzigen, maar ook een tool die je alle benodigde gegevens geeft om je bedrijf te helpen bloeien. 

Een ander cruciaal aspect van dynamische prijsbepaling is het maximaliseren van de omzet door de prijsstrategie op de juiste manier te gebruiken. Wie wil dat nou niet? Vooral tijdens piekperiodes zoals Black Week. Dit is mogelijk door prijsstrategieën op te zetten die rekening houden met de voorraadniveaus en de vraag. Met die gegevensinformatie kun je direct reageren op veranderingen in de vraag, voorraadniveaus en prijsveranderingen van concurrenten. 

Je maximaliseert je omzet en zorgt voor effectief voorraadbeheer, waardoor je producten met een overschot agressiever kunt prijzen en producten waar veel vraag naar is conservatiever, zodat ze tijdens de Black Week niet uitverkocht raken. Met PriceShape kun je je prijzen eenvoudig aanpassen wanneer veranderingen in de markt ervoor zorgen dat je meer klanten trekt. Dit kan altijd geweldige resultaten opleveren, maar het kan zelfs nog relevanter zijn tijdens Black Week, wanneer consumenten het meeste uitgeven pieken.

 

Stel de juiste korting in op je producten 

Black Week biedt een enorme kans om de verkoop te stimuleren en contact te maken met je klanten. Het gebruik van een tool als PriceShape is een goed idee om te zorgen voor concurrerende prijzen. We hebben een geavanceerde prijsoptimalisatietool ontwikkeld die voorraad-, prestatie- en marktgegevens kan integreren om je prijzen snel te optimaliseren.

Een van de sterke eigenschappen van PriceShape is dat we dynamische kortingen kunnen geven op basis van marktomstandigheden. Dat betekent dat je de manier waarop je je aanprijst, kunt vernieuwen.  In plaats van een vast tarief te geven van bijvoorbeeld 20% korting op een merk of categorie, kun je ons systeem de prijzen dynamisch laten instellen tussen bijvoorbeeld 15% en 25% korting. Op die manier kun je er zelfs bij campagnekortingen voor zorgen dat je producten niet onnodig goedkoop zijn, waardoor je marge veilig wordt gesteld en de omzet wordt geoptimaliseerd. 

Black Friday

Haal het maximale uit je Google-advertentiecampagnes

Naast nauwkeurige prijzen en het garanderen van voorraad tijdens de Black Week, kan een dynamische prijstool zoals PriceShape ook helpen bij het beheren van je Google Ad-campagnes. De tool begeleidt je bij hoe agressief je moet bieden op verschillende producten in de campagnes in Google Ads. Dit zal je ook sturen in welke producten je moet promoten op Facebook en Instagram. 

Het succesverhaal met onze klant GearFreak beschrijft hoe zij naar hun Google-advertentiecampagnes hebben gekeken en deze hebben aangepast aan de hand van hun gegevens in PriceShape. Dit heeft hen geholpen hun Zweedse markt met 300% uit te breiden. 

Door de producten te identificeren waarmee GearFreak concurrerend kan blijven, hebben ze hun marketingbudget op Google Ads kunnen toespitsen, in samenwerking met Novicell. Novicell is onze toegewijde partner, die hun klanten helpt het maximale uit de gegevens verzameld via PriceShape te halen. Deze samenwerking levert onze klanten waardevolle ondersteuning op bij het behalen van optimale resultaten.” -GearFreak, casestudy, 2023

Het is inmiddels algemeen bekend dat de prijzen tijdens de Black Week veel meer veranderen dan normaal en dat de producten waarvoor je aan het begin van de week scherp geprijsd bent, later in de week mogelijk niet meer concurrerend zijn. Als je campagnes zijn opgelost, besteed je mogelijk het grootste deel van je marketingbudget aan de verkeerde producten. Door gebruik te maken van een dynamisch prijsinstrument kun je de uitgaven effectiever toewijzen.  

Ben je geïnteresseerd in hoe Dynamic Pricing je bedrijf kan helpen optimaliseren?

 

Thomas Egholm Mouritsen